Onze kerntaken

TenneT's belangrijkste taken bestaan uit het verzorgen van transportdiensten, het verzorgen van systeemdiensten en het faciliteren van de energiemarkt. Onze kerntaken vloeien voort uit onze aanwijzing als netbeheerder op grond van de Nederlandse Elektriciteitswet (E-wet) en de Duitse wet op de energiesector (Energiewirtschaftsgesetz, EnWG).

Ontdek onze kerntaken

Innovatie

Kunnen onderling gekoppelde thuisaccu’s en oplaadpunten voor elektrische auto’s bijdragen aan de handhaving van de elektriciteitsbalans? TenneT past innovatieve blockchain-oplossingen toe in proefprojecten in Duitsland en Nederland om flexibele toegang tot decentraal vermogen te faciliteren.

Ons hoogspanningsnet

TenneT beheert het hoogspanningsnet in Nederland en grote delen van Duitsland. TenneT transporteert elektriciteit op 110.000 Volt (110 kV) en hoger. Met ongeveer 23.500 kilometer aan hoogspanningsverbindingen, steken we de grenzen over en verbinden we landen.

Ontdek ons hoogspanningsnet

Netkaarten

Kaarten van ons onshore en offshore hoogspanningsnet.

Naar netkaarten
Elektriciteitsmarkt

De energiesector is volop in ontwikkeling. Het proces van de Europese marktintegratie begon enkele jaren geleden en heeft als doel marktpartijen in staat te stellen om gas en elektriciteit eenvoudig en efficiënt internationaal te verhandelen.

Ontdek de elektriciteitsmarkt

Digitaal dashboard

Het digitale dashboard voor TenneT klanten.

E-Insights

Het is onze visie om een van de meest transparante Transmission System Operators (TSO's) in Europa te zijn en daarmee waarde te creëren voor de samenleving. In Energy Insights gaan we dieper in op bepaalde onderwerpen rondom energie en tonen we data, informatie en waardevolle inzichten.

E-Insights

Feiten & cijfers gerelateerd aan TenneT, ons grid en de ontwikkeling ervan kunnen hier gevonden worden.

Bedrijf

TenneT is een toonaangevende Europese netbeheerder (TSO), met activiteiten in Nederland en in Duitsland. Wij streven ernaar om een betrouwbare en ononderbroken levering van elektriciteit in ons hoogspanningsnet te garanderen voor ongeveer 42 miljoen eindverbruikers.

Ontdek ons bedrijf

Wij zijn TenneT

Kennismaken
News News Corporate Financial

TenneT wint prestigieuze FD Henri Sijthoff-prijs voor Jaarverslag 2019

Met gepaste trots maken we bekend dat ons Integrated Annual Report 2019 de prestigieuze FD Henri Sijthoff-prijs voor uitmuntende financiële verslaggeving heeft gewonnen.

De Sijthoff-prijs wordt ieder jaar uitgereikt door het toonaangevende Financieele Dagblad en is de hoogste erkenning voor uitmuntende financiële verslaggeving in Nederland. De onderscheiding oordeelt over aspecten zoals helderheid van teksten, transparantie van informatie over de onderneming, strategie, corporate governance en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

“Ik ben ontzettend blij dat TenneT deze prestigieuze prijs heeft gewonnen. Dit is een belangrijke erkenning van het uitstekende werk van ons team. We waren voor de derde keer genomineerd, dus het is fantastisch om eindelijk te winnen. We willen alle betrokkenen feliciteren, ook onze medegenomineerden”, aldus Otto Jager, financieel directeur van TenneT.

“Aangezien we een betere energietoekomst creëren voor iedereen in Nederland en Duitsland, willen we ons verhaal zo helder mogelijk vertellen. We zijn er trots op dat we regelmatig op transparante wijze verslag kunnen uitbrengen over onze mensen, onze middelen en onze werkzaamheden. Samen zijn we op weg naar een duurzaam energiesysteem.”

TenneT was een van de drie genomineerden in de categorie niet-beursgenoteerde bedrijven, samen met NS en Triodos. De onderneming is al begonnen aan het Integrated Annual Report 2020, dat in maart 2021 wordt gepubliceerd.

Verwante downloads